FARMING SIMULATOR 22 – hodnocení 8/10

Konečně jsme se dočkali!

22.listopadu 2021 vyšel netradičně, po třech letech (dříve vycházel po dvou letech) nový díl oblíbeného farmářského simulátoru FARMING SIMULATOR 22.

Je to také poprvé, kdy Giants Software uvádí hru sám jako vydavatel, čili bez Focus Home Interactive.

Ve hře, dle očekávání je spousta změn a spousta nových součástí, ale také značek zemědělské techniky. Ale začneme pěkně od začátku.

Co ve Farming simulátoru najdeme:

  • Možnost úpravy postavy
  • Nový Engin 9 s mnohými vylepšeními
  • Tradiční zemědělství na polích a lukách
  • Chov zvířat např. Včel, slepic, ovcí, prasat, ale také krav
  • Sezóní cykly (střídání jaro, léto, podzim a zima)
  • Výrobní řetězce (výroba a prodej tovarů)
  • Více než 400 strojů a věcí od více než 100 výrobců
  • Vylepšený AI pomocník, který umí nyní přepravovat komodity
  • K tradičním plodinám z FS19 byl přidán čirok, hroznové víno a olivy
  • Nově pomocí Crossplay je možné hrát multiplayer s konzolemi Playstation 4 a 5, také XBox, nebo Stadia
  • Vylepšený režim stavby
  • Objevování se kamenů, při obdělávání půdy, které poškozují pracovní stroje
  • Nyní je možné kupovat použitou techniku a to výrazně levněji
  • Novinkou jsou také tři základní mapy z prostředí USA, Alp a Francie
  • Opět se do hry vrací sbírání předmětů, za které dostanete peněžní bonus
  • Pěstování salátu, rajčat a jahod ve sklenících

Novinek je ještě mnohem více, ale to už necháme na vašem objevování.

Úprava postavy

Novinkou je možnost vytvoření postavy, trochu se to podobá hře Sims, kde tedy můžeme stejně jako v předchozím díle Farming Simulatoru vybrat barvu pokožky, pohlaví a nově typ účesu, oblečení, obuvi, pokrývky hlavy a dalších věcí. Ve hře jsou i licencované značky oblečení jako Claas, Valtra, Case a další, tedy věříme, že většina hráčů si dle vlastních představ vytvoří postavu.

Ať už to bude klasický montérkový pracovník, nebo americký rančer, tak si kdykoliv může obléci včelařský oblek, nebo motorkářskou kombinézu, stačí se zastavit u domu s možností opětovné úpravy postavy, nebo prostě jen zmáčknout klávesu prodejny. Škoda jen, že postavu vidíme pouze při pohledu z vnější kamery traktoru a není zde možnost přepnutí pohledu třetí osoby při chůzi. Při hraní v multiplayeru například pomocí CROSSPLAY, který nám přináší nové možnosti si pak postavy jednoduše poznáme.

Crossplay je tady!

Dříve nebyla možnost propojení PC s jinými platformami a naopak. Nyní FARMING SIMULATOR 22 přináší cross-play multiplayer mezi verzemi pro PC, PlayStation 4 a 5, Xbox Series X|S, Xbox One a Google Stadia. Pokud se hra založí z PC, tak můžete hrát až 16 hráčů, včetně hráčů na konzolích. Pokud je server hostován z konzole, tak je limit omezen na 6 hráčů. Na vyhrazených serverech od Nitrado je počet hráčů 16 bez ohledu na platformy. Tedy pokud se sejde více kamarádů, kteří mají různé zařízení bylo by nejlepším řešením pronajmutí dedikovaného serveru. Vlastní hostované servery si mohou pronajmout i konzolisté.

Cross-play lze deaktivovat, při vyhledávání serverů lze použít filtry a vyhnout se serverům s podporou cross-playe, případně zabránit hráčům z jiných platforem, aby se připojili na váš server.Jak je u Farming Simulatoru zvykem, postup se ukládá pouze u hostitele.

Je tedy úplně jedno pokud budete hrát prostředí typicky americkém, francouzkém a nebo v Alpách, vždy jistě najdete někoho z řad konzolistů a nebo Google Stadia, kdo vám pomůže.

Nově základní 3 mapy

Jak jste si všimli byly uvedeny poprvé tři mapy. V prvních dílech se začínalo jednou mapou v FS15 to už byly mapy dvě a nyní poprvé máme na výběr tři prostředí, kde můžeme hrát. Probereme je jen zkratce:

USA: Elmcreek

Skalnatý kaňon, skrytá jeskyně, železniční podjezdy, baseballový stadion a další – to vše rozdělené řekami a potoky v atmosférické středozápadní krajině. To je to, co lze očekávat při farmaření v Elmcreeku. Podívejte se na zbrusu nový trailer na první z našich tří map ve FARMING SIMULATOR 22 !

To je Elmcreek

  • Inspirováno středozápadem USA s pocitem mimo město
  • Různá zvýšení a snížení nadmořské výšky krajiny
  • Rozsáhlé oblasti zemědělské půdy s dostatečným prostorem pro pěstování vaší farmy
  • 81 předdefinovaných polí (sloučit nebo vytvořit další!)
  • Různé tvary a velikosti polí od malých po velké
  • Různé další věci k objevování


Alpský: Erlengrat

Farming Simulator 22 vítá hráče v Alpách. Rozlehlé horské pastviny, křivolaké silnice, pohybující se osobní vlaky a lanovky na obzoru. Mapa představuje evropské alpské regiony a zve vás do idylické krajiny, dokonale navržené pro péči o pastviny a chov zvířat. Ať vám to roste!

Ponořte se do rozlehlých horských pastvin Alp! Pozvedněte svou farmu na zcela nové mapě inspirované idylickou krajinou alpského regionu v Evropě.

Vítejte v Erlengratu!

Pole a pozemky, které si můžete zakoupit a následně obdělávat, jsou velmi malá. Díky pravidelnosti jejich rozložení na ně ale lze velmi snadno navázat a skombinovat je dohromady. Zkušenější hráči si jistě na první pohled povšimnou, že drtivá většina pozemků mají klasické obdélníkové tvary a jsou tak ideální pro začínající hráče, leč ty protřelé mohou nudit. Samozřejmě nechybí možnost úpravy terénu a hráči si tak mohou krajinku libovolně poupravit.

Funkce, která je ve hře již od začátku se vám na nové mapě bude hodit dvojnásob díky prostorným a nezabraným pozemkům. Tvorbou nových polí ovšem přijdete o rozlehlé travnaté plochy, které se dají konečně využít pro vydělávání zlaťáků. K tomu ovšem budete potřebovat i nové stroje, které do hry přibyly právě za tímto účelem. Nasekat trávu, nakrmit zvířata, nasekat trávu… Nové rozšíření si beze sporu najde mnoho nových příznivců.


Evropský: Haut-Beyleron

Pokud jste někdy snili o idylických vinicích lemujících svahy vaší země, Haut-Beyleron ( o bɛlʁɔ̃ ) je tím správným místem pro stavbu vaší farmy. Podívejte se na zbrusu nový trailer k francouzské mapě níže! Je to pouze jedna zetří map ve Farming Simulator 22.

  • Inspirováno Nouvelle-Aquitaine, Provence-Alpes-Côte d’Azur, Beynac-et-Cazenac a dalšími
  • Užijte si tradiční gondoly, hrad a mnoho dalších památek k objevování
  • Kopcovité oblasti jsou ideální pro pěstování vinné révy a olivových hájů


Na všech mapách je možné začít ihned farmařit a přizpůsobit si nastavení hry, například: zapínat a upravovat chování počasí.

Střídání ročních období (měsíců)

V předchozích dílech této úspěšné farmářské hry, byla tato možnost střídání ročních období respekt. měsíců pouze prostřednictvím add-onu čili modu od Realismus Modding. Kde máme například možnost nastavit délku měsíce od jednoho, až po 28. dnů. Také můžeme roční období úplně vypnout a hrát jako v předchozích dílech se stále nastaveným defaultním sezóním obdobím.

Pokud se vám líbí odhrnování sněhu, můžete si zvolit jeden ze zimních měsíců jako stálý. Navolíte si v nastavení jako pevný měsíc například prosinec a rázem se na Alpské mapě ocitnete v horské oblasti, kde se teploty pohybují spíše v záporných hodnotách a samozřejmě nesmí chybět sněhová nadílka a pořádné sněhové čepice na střechách místních domů. To vše můžete měnit dle vlastní libosti, jen upozorňujeme, že změny ohledně vypnutí či zapnutí sezony se projeví až po ukončení daného měsíce. Navíc se zapnutím sezóního cyklu se v menu objeví tzv. Crop kalendář – čili kalendář podle kterého musíte dodržet termíny vysévání nebo sklizně, jinak spláčete nad výdělkem a vaše dosavadní práce byla by zbytečná.

Zemědělství je dřina!

Vývojáři pro nás připravili nové textury zpracování půdy pro jednotlivé úkony, ale to není vše Horste! Jak asi tušíte není vypěstování jakékoliv plodiny na první zdání jen o tom zasít a sklidit. Pole potřebuje řádnou péči v podobě vápnění pro lepší PH půdy, také orby pro lepší zapravení a obrácení úrodné hlíny. Při zpracování půdy se může stát, že se začnou objevovat na poli kameny, které můžete posbírat novými nástroji pro jejich sběr a prodat je do drtičky. Pokud tento krok neučiníte čelíte hrozbě většího poškozování například seček a dalších strojů.

Poté nastává doba setí či sázení, to záleží na daném druhu plodiny. Například řepka potřebuje odlišné pracovní postupy než topol na biomasu, nebo olivy. Ale po zasetí je většinou potřeba hnojení nebo odstranění plevelu plečkou či herbicidy. Po sklizni si můžete zda těžce vypěstovanou plodinu prodáte, či uskladníte a počkáte na lepší výkupní cenu. Také můžete použít výrobní řetězce.

Výrobní řetězce?

Výrobní řetězce fungují na principu dalšího využití plodin a výrobků. Kupříkladu u pšenice to nemusí znamenat, že ji pouze zasejete, ošetříte herbicidy a pesticidy a nakonec sklidíte.

Můžete pšenici převézt do mlýna, kde si místo prodeje plodiny necháte semlít mouku, poté mouku odvezete do pekárny, kde si necháte vyrobit dort, ale není to tak jednoduché, na dort je potřeba ještě mnohem více věcí, například vejce, máslo, cukr a také jahody. Máme zde možnost si potřebné produkty sami vypěstovat, či vyrobit, ale můžeme je také na výrobu dortu dokoupit. Názorně vidíte sami, že výroba dortu má mnoho úkonů a není snadná, ale tvrdě vydělané peníze za prodeje dortů například do pizzerie.

Může tak vydělat peníze za které si tyto výrobní provozy můžeme koupit, nebo si postavit vlastní v režimu stavby a úpravy terénu. Na převoz můžete využít nové vleky a přívěsy.

Nové druhy strojů

K převozu nejen dortů či zeleniny můžeme použít vozíky za Pickupy, ale také návěsy, nebo podvalníky, které lze použít také na převoz techniky.

Celkově do FARMING SIMULATOR 22 přibylo mnoho speciálních strojů a zařízení. Jen namátkou například stroje na sběr kamení, příslušenství pro pěstování vinné révy a to včetně samojízdného sklízeče od New Hollandu. Další samojízdný harvestor je pro sklizeň oliv, pro další rozšířené možnosti polních prací pak například mulčovače, rotační kypřiče, válce, nástroje pro péči o louku a mnoho dalšího. Novinkou je pak možné přidání a editace registrační značky vozidla či příslušenství.

Co se týká tradičních značek je jich opravdu požehnaně v tomto novém díle FARMING SIMULATOR 22 se objeví více než 100 výrobců a to nejen zemědělské techniky, ale například i chemie a krmiv. Celkově pak Giants Software uvádějí více než 400 strojů, techniky a dalšího vybavení, ale toto číslo je ve skutečnosti mnohem vyšší. Navíc u většiny strojů je možná konfigurace pneumatik, výkonu, či designu.

Vedle známých značek jako John Deere, Massey Fergusson, Fendt, New Holland nebo opět přidaného Zetoru, jsou tu i čím dál více se rozšiřující značky, jako Iseki, McCormick, Rigi Track, nebo Landini. Zůstává interní značka Lizard, pro ostatní nelicencované stroje a například včelíny, ale máme nyní ve hře i licencované značky například obilných sil od Unia, nebo různých hal od fi. Hörmann.

Jak je to s chovem zvířat?

Poslední věc na kterou se zaměřím je chov zvířat namátkou vezmu již zmiňované včely a krávy.

Včely přilétají!

Další novinka v podobě včel, resp. včelínů je vítaným zpestřením. Nejen, že včely nám samozřejmě produkují med, který můžeme následně prodat do továrny na výrobu cereálií, ale jako bonus, pokud včelíny máme umístěné v blízkostí pole se slunečnicí, bramborami, nebo řepkou nám zvýší na těchto plodinách výnos. Místo pro paletu, kam se med ukládá než jej odvezeme prodat, je samostatné a můžeme ho umístit kdekoliv na našem pozemku. Díky šatníku, si při nakládání medu můžeme obléci speciální včelařský oblek.

Krávy jinak?

Pokud se opět vrátíme k předchozím dílům Farming Simulatoru, víme, že krávy fungovali tak nějak zvláštně… Zcela novou možností je chov krav na pastvině, která se ve stavebním režimu umístí a vzdálenější ohrada od koryt dokonce kopíruje terén.

Tato možnost nám sice dává možnost nemuset kupovat budovu, ale své nevýhody to má. Pojďme se na to blíže podívat: Při chovu na volno, máme v ohradě koryto na vodu, kterou musíme dávat kvůli zdraví zvířat, ale hlavně kvůli produkci mléka. Také a neméně důležité je krmivo. To je nejlepší namíchat pomocí z některých míchacích krmných vozů, kam vložíme seno, slámu, siláž a minerální příměs ve správné poměru. Máme pak zaručeno, že krávy budou mít 100% produkci mléka, které se odváží cisternou do výkupu, nebo se použije na výrobu másla, sýra, nebo čokolády. Nicméně při chovu na pastvině nám krávy nedávají hnůj ani močku a nemáme tudíž možnost mrvu použít na hnojení polí.

Naproti tomu kravíny či stáje pro skot, mají více možností, ale záleží na správné výběru. Největší a samozřejmě nejdražší hala má navíc možnost automatizovaného krmení. Stačí navozit suroviny pro vytvoření správné krmné dávky a automat směs připraví i sám dopraví ke žlabu, dokonce umí i poklidit. Voda je pak do stáje přivedena, takže jedna starost odpadá. Krávy samozřejmě produkují mléko, které je zapotřebí odvážet do výkupu, ale také močku. Tu můžeme použít pro přirozené pohnojení polí. Pokud chceme hnůj, nastává ovšem problém! Můžeme navozit slámu, také pomocí stavebního režimu postavit kóji pro mrvu, ale tam se nám hnůj ukazovat nebude. Tím, že funkce kravínů a hry byly přepracovány, objevují se chyby.

Moře drobných problémů!

Začneme od krav. Jak jsem se již zmínil, pokud uděláme vše proto, aby krávy produkovaly hnůj, stejně se nám v kóji neukáže, je to způsobeno chybou hry. Nezoufejte však, přišel jsem na malý fígl, postavte k základní kóji ještě „rozšíření sila“ a do toho se už bude hnůj ukládat. Musíme tedy mít obě kóje, aby to fungovalo.

Další chyba je například textura setí. Když pole projedeme pluhem nebo kultivátorem, ale někde necháme nepatrný kousek strniště a pak sejeme diskovou sečkou, sečka „chytne“ texturu setí do strniště i když je pole kultivované a vesele si nanáší texturu zasetí do strniště.

Rozpadající se stromy? Chyba při kácení stromů, kdy se „rozsype“ model špalku.

Přetrvávající problém s nevyprázdnitelnými silážními jámami. Pokud necháte siláž vykvasit, není pak možné jámu zcela vyprázdnit, vždy tam trochu zbyde.

Rozbitá animace vysypávání z kombajnu Rostselmash Nova 330, kdy při vysypávání je animace roztříštěná.

Řazení u některých strojů neodpovídá realitě.

To je jen několik málo chyb, na které jsem narazil během testů.

Pomocník aneb umělá inteligence s minimálním IQ

Poslední funkce je možnost pomoci od AI pomocníků. Novinkou je, že umějí odvážet naplněný vlek do sila. Umí také naložit na farmě ze sila a odvézt do výkupu a to třeba opakovat, dokud je co odvážet. Také umí dojet na konkrétní místo na mapě a standardně pracovat na poli. Bohužel většina funkcí je nová a dělá stále problémy, takže se běžně stává, že se zastaví na křižovatce a dále nepokračuje. Nebo se případně zasekne o dům, či lampu. Tato novinka je ještě ve vývoji a není tedy předmětem hodnocení.

Hra přináší mnoho nových věcí, možností a změn, bohužel jako vždy po vypuštění nového dílu se vyskytne několik závažných i drobných chyb, které se pak i několik měsíců opravují. Doufejmě že to nebude dlouho trvat a opravný patch snad vyřeší většinu chyb.

Hru jsem měl v předběžném přístupu díky české distribuci hry COMGAD .

Vzhledem k tomu, že jsem hrál všechny předešlé díly Farming Simulatoru, včetně různých mutací a rozšíření, myslím si že mohu tuto hru kompetentně zhodnotit.

Mé hodnocení v této fázi vývoje hry je 8/10 (po opravě různých nepříjemných bugů klidně 9,5/10)

Josh aka JOSHmodels

Loading

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *